Hoe doe ik dat? De meetgegevens van mijn digitale meter opvragen?
Hoe doe ik dat? De meetgegevens van mijn AMR-meter opvragen?
Hoe doe ik dat? De grafieken van mijn digitale meter bekijken?
Hoe doe ik dat? De grafieken van mijn AMR-meter bekijken?
Welke meetgegevens kan ik aanvragen?
Vraag je je meetgegevens aan, dan krijg je een overzicht van je verbruik en je eventuele injectie (in geval van zonnepanelen) per dag, per week, per maand en per jaar. Wil je nog meer detail? Dan kun je bij je aanvraag aangeven dat je de waarden ook per kwartier (voor elektriciteit) en per uur (voor gas) wil zien. Hou er rekening mee dat aangevraagde kwartier- of uurwaarden pas beschikbaar zijn de dag nadat je aanvraag is goedgekeurd.
Heb je een AMR-meter? Dan registreert die standaard kwartier- of uurwaarden. Je hoeft die dus niet expliciet aan te vragen.
De gegevens zijn beschikbaar vanaf de startdatum van je huidige energiecontract, vanaf de installatie van je energiemeter en maximaal voor een periode van drie jaar.
Sinds februari 2021 is ook het maandelijkse piekvermogen te zien. Bij een digitale meter zie je zelfs wanneer die piek plaatsvond. Bij AMR-meters is dat tijdstip niet beschikbaar.
Wanneer kan ik de meetgegevens van mijn digitale meter of AMR-meter zien op Mijn Fluvius?
De gegevens van je digitale meter of AMR-meter zijn niet in real time te bekijken op Mijn Fluvius. Je meetgegevens zijn pas beschikbaar in de loop van de dag nadien. Het kan echter gebeuren dat, bijvoorbeeld door een storing met de verbinding, je meter zijn gegevens niet heeft kunnen doorsturen. In dat geval bewaart je meter de nodige gegevens om later te versturen. Je ziet de gegevens dan meestal binnen de vier werkdagen op Mijn Fluvius.
Heb je een AMR-meter? Dan zie je op Mijn Fluvius ook een voorlopig piekvermogen voor de lopende maand. Voor een definitieve waarde moet je echter geduld hebben tot het begin van de maand nadien.
Wil je toch je meetgegevens in real time opvolgen? Dan kan je een extern apparaat aansluiten op je gebruikerspoort (P1 of S1-poort) van je digitale meter. Activeer daarvoor eerst je gebruikerspoort via “Poortbeheer” op Mijn Fluvius. Bij AMR-meters hoef je niets te activeren. Daar staat de gebruikerspoort (A1-poort) standaard geopend. Heb je een AMR-meter zonder gebruikerspoort? Dan kan je tegen betaling een nieuw model aanvragen.
De gebruikerspoort van de digitale meter stuurt niet dezelfde gegevens door als de A1-poort van de AMR-meter. Ga daarom eerst na of het externe apparaat van jouw keuze compatibel is met jouw energiemeter. Meer informatie over zulke apparaten vind je op www.maakjemeterslim.be.
Waarom ontbreken er soms meetgegevens?
De Fluvius-systemen verzamelen elke dag in korte tijd enorme hoeveelheden gegevens van alle op afstand uitleesbare meters uit heel Vlaanderen. Zijn er echter onderhoudswerken aan onze systemen of treden er technische (communicatie)problemen op met jouw meter? Dan kan het uitzonderlijk gebeuren dat de uitwisseling van gegevens vertraging oploopt. Je meetgegevens gaan dan echter niet verloren. Je meter slaat de gegevens op om later te versturen. In dat geval halen we eerst de recentste gegevens op en daarna pas de ontbrekende.
Vermoed je een blijvend communicatieprobleem met jouw digitale meter? Volg dan de stappen op onze website.
Waarom verschillen de meetgegevens op Mijn Fluvius van die op mijn factuur?
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de waarden op je factuur verschillen van die op Mijn Fluvius. Dat kan bijvoorbeeld omdat er na de opmaak van je factuur een aanpassing is gebeurd van je data op Mijn Fluvius. Komt de aanpassing neer op een verschil van minder dan 50 kWh voor elektriciteit en 10 m³ voor gas? Dan heeft dit geen effect op de opgemaakte factuur. Het verschil nemen we mee naar de volgende facturatieperiode. Is het verschil groter? Dan volgt er een rechtzetting van je factuur.
Waarom verschilt het piekvermogen op mijn ‘slimme’ externe applicatie van dat op Mijn Fluvius?
Sommige apps, die je aansluit op de gebruikerspoort van je energiemeter, tonen het piekvermogen op een zeer korte tijdspanne, bijvoorbeeld per minuut (zie de figuur hieronder). De piekvermogens op Mijn Fluvius zijn daarentegen het gemiddelde van een kwartier. Daardoor is het mogelijk dat jouw app een hogere of lagere piek laat zien dan de waarde op Mijn Fluvius.
Controleer bij het bekijken van je meetgegevens eerst of de getoonde waarden verbruik/injectie (in kWh of kilowattuur) of piekvermogens (in kW of kilowatt) weergeven. Wil je het gemiddelde vermogen in kilowatt voor een bepaald kwartier? Neem dan de kwartierwaarden op Mijn Fluvius (in kWh) en vermenigvuldig die met vier.
Ook de weergave van afname en injectie kan verschillen. Zo toont Mijn Fluvius beide energiestromen afzonderlijk en worden ze ook afzonderlijk weergegeven op je factuur. Sommige applicaties trekken daarentegen per kwartier de injectie van de afname af, waardoor je enkel het nettoverschil te zien krijgt. Tenslotte geven sommige apps ook de dagtotalen van aardgas op een andere manier weer. Dat komt omdat de dagen voor gas op Mijn Fluvius starten om 6 uur, terwijl een aantal applicaties hun dagen beginnen om middernacht.
Waarom zijn mijn meetgegevens opgesplitst in dag en nacht, terwijl ik koos voor het enkelvoudig tarief?
Digitale meters en AMR-meters tellen altijd volgens dag- en nachttarief. Daarom staat dat ook zo weergegeven op mijn.fluvius.be/verbruik. Koos je echter voor het enkelvoudig tarief, dan tellen we voor je eindafrekening achteraf beide meterstanden op. Wil je dat ook zo zien op Mijn Fluvius? Klik dan op de knop “Dag & nacht combineren”, rechts boven de grafiek.
Waarom registreert mijn energiemeter tijdens het weekend enkel nachttarief?
Het nachttarief geldt elke nacht, maar ook het hele weekend. Je digitale meter volgt dit regime voor de registratie van je meetgegevens. Op je digitale meter lees je die af bij de codes 1.8.2 (afname nacht) en 2.8.2 (injectie nacht).
Heb je een AMR-meter? Dan kan je daarop, afhankelijk van het type meter, de dag- en nachtgegevens afzonderlijk aflezen, of enkel het totaal. AMR-meters registreren ook de data op officiële feestdagen als nachttarief.
Je ontdekt meer over het dag- en nachttarief op onze website.
Wat wordt bedoeld met ‘voorlopige waarde’, ‘geschatte waarde’ en ‘onvolledige maand’?
Voorlopige waarde:
Bij de omzetting van meetgegevens voor aardgas van kubieke meter naar waarden in kilowattuur, gebruiken we als factor de calorische bovenwaarde (CBW). Die waarde bepaalt de hoeveelheid energie die we halen uit één kubieke meter gas. Omdat de waarde afhankelijk is van druk en temperatuur, kunnen we de definitieve CBW per regio pas op het einde van de maand bepalen. Tot die tijd gebruiken we voorlopige waarden.
Geschatte waarde:
Ontbreken er bij de berekening van je meetgegevens één of meerdere waarden, dan schatten we die op basis van vroegere gegevens. Zo vermijden we nulwaarden in je overzicht.
Onvolledige maand:
Een onvolledige maand is elke maand waarvoor (nog) niet alle gegevens beschikbaar zijn. Meestal gaat dit over de huidige, nog lopende maand. Maar ook de maand waarop je energiemeter is geplaatst, en waar we dus van het begin van de maand tot de datum van de installatie geen meetgegevens hebben, is doorgaans ook onvolledig.
Mijn zonnepanelen produceren meer dan Mijn Fluvius als injectie aangeeft. Hoe komt dat?
Een deel van de energie die je zonnepanelen produceren, wordt meteen verbruikt door de elektrische toestellen bij jou thuis. Dat noemen we gelijktijdige zelfconsumptie. Dat verbruik wordt niet gemeten door je digitale meter of AMR-meter. Die meet enkel de overgebleven energie die je op het distributienet injecteert. De injectie die je ziet op Mijn Fluvius is dus gelijk aan de productie van jouw zonnepanelen min de gelijktijdige zelfconsumptie.
In het voorbeeld hieronder produceerden de zonnepanelen 100 kWh. Hiervan is 60 kWh meteen opgebruikt door de huishoudelijke apparaten (gelijktijdige zelfconsumptie). De overige 40 kWh is geïnjecteerd op het net. Mijn Fluvius zal in dit geval dus enkel die 40 kWh aan geïnjecteerde energie tonen. Heb je een AMR-meter met een afzonderlijke productiemeter voor je zonnepanelen? Dan kan je die gegevens wel raadplegen op Mijn Fluvius, op voorwaarde dat die productiemeter is geplaatst door Fluvius en niet door een externe partij.
Hoe komt het dat voor eenzelfde kwartier zowel afname als injectie werd gemeten?
Mijn Fluvius geeft voor ieder kwartier weer hoeveel energie van het net is afgenomen en hoeveel erop is geïnjecteerd. Toont eenzelfde kwartier zowel afname als injectie? Dan heb je tijdens een gedeelte van dat kwartier meer verbruikt dan geproduceerd (afname) en op een ander moment meer geproduceerd dan je zelf hebt verbruikt (injectie).
Waarom starten de dagen voor gas om 6 uur in plaats van om middernacht?
Het gas dat je thuis of in je bedrijf verbruikt, moet een lange weg afleggen vanaf het punt waar producenten het in het gasnet injecteren tot aan jouw aansluiting. Om rekening te houden met die vertraging, is wettelijk bepaald dat een dag voor aardgas pas start om 6 uur ’s morgens in plaats van om middernacht. Omdat die vertraging bij elektriciteit niet bestaat, starten die dagen wel telkens om middernacht.
Waarom gelden voor elektriciteit kwartiervolumes en voor gas uurvolumes?
Door fysische verschillen tussen het elektriciteits- en het aardgasnet, is het een algemene conventie in de energiemarkt om de elektriciteitsmeters met een hoger detailniveau uit te lezen dan aardgasmeters.
Wil je meetgegevens met een nog hoger detailniveau? Ontdek dan op www.maakjemeterslim.be hoe je die gegevens zelf uitleest via de gebruikerspoort van je meter.
Wat zijn kwartiervolumes?
Ieder klokkwartier – vier keer per uur dus – slaan digitale meters de geregistreerde meterstanden op en AMR-meters gemeten volumes. Per dag registreren de toestellen dus 96 blokken met gegevens (24 uur met telkens 4 kwartieren), die telkens informatie over de geleverde en de geïnjecteerde energie op dat moment weergeven. De waarde in één zo’n blok noemen we een kwartiervolume. Die informatie is niet zichtbaar op het display van de meter, maar kan je voor elektriciteit wel aanvragen via Mijn Fluvius.
Wat is een piekvermogen?
Het maandelijks piekvermogen voor elektriciteit is de hoogste piek of de grootste afname van het elektriciteitsnet op één kwartier binnen die maand. Die piek zal hoog zijn als je veel toestellen op hetzelfde moment gebruikt of apparaten in huis hebt die veel energie in een korte tijdspanne verbruiken.
Je huishoudtoestellen zelf vermelden vaak ook hun piekvermogen in kilowatt (kW) of watt (W). Let op dat je dit piekvermogen op een hele korte tijdspanne niet verwart met het piekvermogen dat je ziet in Mijn Fluvius. De waarden op Mijn Fluvius zijn namelijk gemiddelde waarden over een heel kwartier.
Momenteel toont Mijn Fluvius bij digitale meters enkel het piekvermogen van de afname, en dus niet van de injectie. Klanten met een AMR-meter in plaats van een gewone digitale meter zien zowel het piekvermogen van afname als injectie, voor elektriciteit én voor gas.
Benieuwd hoe je energieleverancier piekvermogens gebruikt om je factuur op te maken? De VREG, de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt, legt het voor je uit in dit filmpje. Je vindt ook een uitleg op Mijn Fluvius. Klik daarvoor in het menu op “Netkosten - Capaciteitstarief”.
Wanneer is het piekvermogen gemeten?
Je digitale meter houdt automatisch je meetgegevens en je piekvermogen per maand bij. Voor maandpieken vanaf 2023 is daarbij ook het tijdstip beschikbaar waarop die piek zich voordeed.
AMR-meters slaan het piekvermogen niet expliciet op in hun geheugen. Dit berekenen we daarom door de hoogste kwartierwaarde van de maand te vermenigvuldigen met vier. Je vindt ze in de grafiek “Piekvermogen” op Mijn Fluvius.
Wat gebeurt er met mijn meetgegevens als de houder van het energiecontract wijzigt (bv. bij een verhuis)?
Wijzigt de houder van een energiecontract op een bepaalde aansluiting, dan beëindigt Mijn Fluvius automatisch de lopende periode voor je meetgegevens. Dat betekent dat de vorige gebruiker de gegevens van vóór de wijziging nog kan raadplegen, maar dat de nieuwe gebruiker die niet kan zien. Wil je als vroegere gebruiker de data van na de wijziging bekijken? Dan moet je daarvoor een aanvraag indienen via Mijn Fluvius. Je aanvraag komt dan terecht bij de nieuwe gebruiker die je daarvoor toestemming kan geven.
Wat betekent ‘Ik ga akkoord dat, als ik niet de houder van het energiecontract ben, mijn naam aan deze persoon wordt doorgegeven.’?
Je privacy is erg belangrijk voor ons. Als we bij de aanvraag voor meetgegevens vaststellen dat de naam, het adres of het KBO-nummer van de aanvrager niet overeenstemt met die op het energiecontract achter de EAN-code, dan leggen we de aanvraag per e-mail of brief voor aan de persoon of organisatie op het contract. Dat kan jijzelf zijn maar bijvoorbeeld ook je partner, familielid of een medewerker van een organisatie. Pas wanneer die expliciet toestemming heeft gegeven, krijg je toegang tot de meetgegevens.
Ik heb mijn aanvraag voor meetgegevens verstuurd naar een verkeerd adres. Wat nu?
Aanvragen voor toegang tot meetgegevens van een andere persoon of organisatie versturen we naar het e-mailadres dat we van de energieleverancier kregen. Dit is het e-mailadres van de houder van het energiecontract. Denk je dat dit adres niet correct is? Dan volstaat het om zeven dagen te wachten. Zonder reactie op de e-mail sturen we daarna automatisch een brief naar de houder van het contract. Laat ons via het klantenformulier weten als je wil dat we de brief eerder versturen.
Gaat het om een eigen e-mailadres? Dan raden we aan om voor toekomstige aanvragen het e-mailadres te laten aanpassen bij de energieleverancier van de betrokken EAN-code.
Na mijn aanvraag voor meetgegevens krijg ik de melding dat er een toestemmingsvraag per post is verzonden. Waarom gebruiken jullie geen e-mailadres?
Om toestemming te vragen voor meetgegevens, zijn we afhankelijk van de gegevens die we krijgen van de energieleverancier. Stuurt de leverancier geen e-mailadres door, dan gebruiken we het postadres. Vraag je energieleverancier om het juiste e-mailadres te delen met Fluvius.
Ik ben zelf de houder van het energiecontract en toch krijg ik de vraag om mezelf toegang te geven. Hoe kan dat?
Bij aanvragen voor meetgegevens vergelijken we de gegevens van de aanvrager met die van de houder van het energiecontract. Die gegevens krijgen we van de energieleverancier. Het is daarbij altijd mogelijk dat er fouten staan in de naam of het adres, waardoor de contactgegevens niet overeenstemmen. Om je privacy en je persoonlijke gegevens te beschermen, spelen we daarom op zeker en versturen we een bijkomende vraag voor toestemming.
Ik heb verschillende EAN-codes. Hoe vind ik snel een specifieke EAN terug in mijn overzicht?
Heb je meer dan tien EAN-codes? Gebruik dan de uitgebreide filteropties om vlot de juiste EAN terug te vinden.
Als mijn energiemeter mijn meetgegevens automatisch doorstuurt, waarom is er dan toch sprake van meteropname bij mijn installatiegegevens?
De “meteropname” die vermeld staat bij je installatiegegevens, geeft vooral een idee van hoe vaak we de meetgegevens van je energiemeter ophalen voor controle en facturatie. Bij AMR-meters gebeurt dat dagelijks (continu), bij maandelijkse facturatie doen we dat aan het begin van elke maand en bij jaarlijkse facturatie is dat elk jaar rond dezelfde datum.
Met AMR-meters en digitale meters gebeurt dat inderdaad van op afstand (tenzij er bij meteropname “manuele opname” staat). Er hoeft dus geen meteropnemer bij je langs te komen. Is er echter een probleem met de verbinding tussen jouw energiemeter en onze systemen? Dan zullen we toch een collega bij je langs sturen of je via e-mail vragen je meetgegevens zelf door te geven. Wanneer dat gebeurt valt ook vrij goed samen met de “meteropname” bij je installatiegegevens. Bij AMR-meters sturen we al na enkele dagen iemand langs, bij maandelijkse facturatie contacteren we je in de loop van de volgende maand en bij jaarlijkse in de weken na je opnamedatum.
Waarom verschillen de meterstanden op mijn factuur met die op Mijn Fluvius?
Digitale meters en AMR-meters communiceren met Fluvius via een mobiele telefoonverbinding. Valt het signaal weg op het moment van uitlezing, dan kan de meter de gegevens niet doorsturen. Die verzamelen we doorgaans de volgende dag. Op plaatsen met een slechte dekking van het netwerk kan dit probleem zich echter meerdere dagen na elkaar voordoen.
Hebben we door dit probleem geen gegevens om door te sturen naar je leverancier voor facturatie? Dan maken we een schatting van de meterstanden op basis van je vroegere meetgegevens.
Geschatte waarden geven we niet weer op Mijn Fluvius. Zodra we weer verbinding kunnen maken met je energiemeter, berekenen we je verbruik (en eventuele injectie) opnieuw. Hierdoor kan er een klein verschil zijn tussen de meterstanden op je energiefactuur en je meetgegevens op Mijn Fluvius. Zo lang de verschillen tussen de geschatte en de werkelijke waarden klein zijn (minder dan 50 kWh voor elektriciteit of 10 m³ voor gas), is het niet nodig om je factuur aan te passen. Dat verschil nemen we mee naar de volgende facturatieperiode. Is het verschil groter? Dan volgt er een rechtzetting van je factuur.
Ik merk dat de berekening van mijn gasfactuur anders verloopt dan vroeger. Klopt dat?
Dat klopt inderdaad. De manier waarop we je gasverbruik berekenen, is sinds april 2024 licht gewijzigd. Omdat we ons momenteel in een overgangsfase bevinden tussen de oude en de nieuwe werkwijze, is het tijdelijk mogelijk dat je daardoor minieme verschillen opmerkt tussen de gegevens op Mijn Fluvius en die op je factuur.
Voor de berekening van je gasverbruik zetten we het aantal verbruikte kubieke meter gas (m³) om naar kilowattuur. Dat doen we met behulp van een conversiefactor, die bepaalt hoeveel energie je uit zo’n kubieke meter kan halen. Die factor heet de calorische bovenwaarde (CBW) en varieert van maand tot maand.
Sinds 2024 is de manier waarop we die CBW toepassen veranderd. Terwijl we vroeger gebruik maakten van het jaarlijkse gemiddelde van die veranderende waarde, passen we nu maandelijks de actuele calorische bovenwaarde toe.
Zo is het mogelijk dat je vóór april 2024 een factuur ontving die werd berekend volgens de jaarlijkse methode, terwijl de gegevens op Mijn Fluvius al door de nieuwe maandelijkse methode zijn bekomen. En hoewel de meetgegevens door de nieuwe werkwijze miniem kunnen verschillen, zijn beide methodes juist. Sinds april 2024 verdwijnen die verschillen echter, omdat zowel leveranciers als Mijn Fluvius dezelfde maandelijkse methode gebruiken.
Wat is actieve, inductieve, capacitieve en reactieve energie?
Actieve energie
Dit is de nuttige, werkelijke energie die afgenomen wordt van het net om lampen te laten branden, motoren te laten werken, apparaten te doen draaien, … Actieve energie drukken we uit in kilowattuur (kWh).
Reactieve energie
Omdat deze energie, in tegenstelling tot de actieve energie, niet rechtstreeks wordt omgezet in de werking van toestellen en apparaten, beschouwen we reactieve energie vaak als ‘niet nuttig’. Ze is echter nodig voor de magnetisatie van transformatoren en motoren (inductieve energie) en voor de lading van condensatoren (capacitieve energie).
Niettemin kan reactieve energie het elektriciteitsnet zwaar belasten. Om die reden rekenen we extra kosten aan voor bedrijven met te hoge reactieve energie. Omdat reactieve energie bij huishoudelijke klanten verwaarloosbaar klein is, meten enkel AMR-meters, die opgesteld staan bij grote bedrijven, reactieve energie. Gewone digitale meters meten enkel de actieve energie.
Reactieve energie drukken we uit in kVArh (kilovolt-ampère reactief).
Wat is afname, injectie, productie, hulpverbruik?
Afname is de energie die je van het net haalt om elektrische apparaten, verlichting of verwarming te laten draaien. De (hoofd)meter meet de afgenomen energie om door te sturen naar je energieleverancier.
Injectie is de energie die producenten van elektriciteit, bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen, op het net steken. Net als bij de afname meet de (hoofd)meter deze energie om door te sturen naar je energieleverancier.
Met productie bedoelen we de totale energie die wordt opgewekt door productie-installaties als windmolens en zonnepanelen. Wat een producent – dit kan zowel een bedrijf als een huishoudelijke klant zijn – niet zelf gebruikt, wordt geïnjecteerd op het net. Deze gegevens worden niet gebruikt voor je facturatie.
Hulpverbruik is de (zeer beperkte) hoeveelheid energie die productie-installaties gebruiken voor hun werking. Zo gebruikt een windmolen bijvoorbeeld een motor om de rotorbladen te draaien in de meest gunstige richting. Die gegevens kan je enkel raadplegen op Mijn Fluvius als je beschikt over een productiemeter van Fluvius en worden niet gebruikt voor je facturatie.
Hoe raadpleeg ik de meetgegevens van mijn AMR-submeter?
Een submeter staat in serie met een AMR-hoofdmeter en meet slechts een deel van de installatie, bijvoorbeeld enkel de productie van zonnepanelen. Om zowel de meetgegevens van de AMR-hoofdmeter als van de submeter te raadplegen, hoef je slechts één aanvraag in te dienen via Mijn Fluvius. (Je kan geen aanvraag doen voor enkel de submeter.) Nadat je aanvraag is goedgekeurd, zie je de gegevens van de submeter door die te selecteren in het dropdownmenu bij “Meter”.
Wat is een inactieve meter?
Een inactieve meter is een energiemeter die ooit actief was, maar intussen is verwijderd of vervangen. De opgeslagen gegevens van zulke inactieve digitale meters of AMR-meters blijven echter beschikbaar. Op Mijn Fluvius vind je ze in het dropdownmenu bij “Meter” onder “Inactieve meters”. Om te weten wanneer de meter inactief is geworden, selecteer je de inactieve meter en kijk je vervolgens op het tabblad “Algemeen”.
Wat is het verschil tussen kWh en kW?
Alle meetgegevens met betrekking tot energie worden standaard uitgedrukt in kilowattuur (kWh), terwijl we voor meetgegevens voor piekvermogen de eenheid kilowatt (kW) hanteren. Om de grafieken met het verbruik en de injectie van je AMR-meter (de knop is niet beschikbaar voor digitale meters) om te zetten van de ene naar de andere eenheid, kun je de knop rechts bovenaan gebruiken. Waarden die uitgedrukt zijn in kWh worden daarbij omgezet naar kW door ze te vermenigvuldigen met vier, of omgekeerd. De optelsom onderaan de grafiek blijft echter uitgedrukt in kWh.
Wat is een utilisatiefactor?
De utilisatiefactor is een maatstaf voor efficiënt energiegebruik. Het geeft de verhouding aan tussen de totale gemeten energie en het grootste gemeten vermogen (piekvermogen), beide op maandbasis. Een hoge utilisatiefactor duidt op een efficiënt gebruik van de energiecapaciteit, met weinig grote schommelingen in het piekvermogen.
De utilisatiefactor gebruiken we enkel bij meetgegevens van AMR-meters. Heb jij zo’n AMR-meter? Dan vind je jouw utilisatiefactor op de grafiek van het piekvermogen.
Kan ik de meetgegevens van mijn fysieke AMR-meter raadplegen?
Nee, in tegenstelling tot gewone digitale meters, waarbij we meetgegevens per meter weergeven, biedt Mijn Fluvius voor AMR-meters enkel meetgegevens op EAN-niveau aan. Dit is voor AMR-meters het meest zinvol en zo sturen we de gegevens ook door naar je energieleverancier. Om de meetgegevens correct te interpreteren op meterniveau, zijn er heel wat extra factoren nodig, die we niet per meter kunnen delen met de gebruiker.
Wat is het verschil tussen gevalideerde en ongevalideerde waarden?
Enkel kwartier- en uurwaarden van AMR-meters kunnen (on)gevalideerd zijn. Omdat AMR-meetgegevens vaak hoge waarden zijn, worden ze dagelijks nagekeken door onze systemen en collega’s. Een ongevalideerde waarde is een waarde die uitgelezen of geschat is, maar waarop nog geen controle is gebeurd. Dat betekent dus dat de waarde eventueel nog kan wijzigen. Eens de waarden de controles zijn gepasseerd, verandert hun status van ongevalideerd naar gevalideerd. Dit valt niet te zien op de grafieken, maar je leest het wel af wanneer je de historiek downloadt.